VRAAG EN ANTWOORD
-
1. Hoe vind ik opvang voor mijn kindje?
U meldt zich aan via het platform van het lokaal loket kinderopvang van uw gemeente:
- Voor Boom kan dit hier.
- Voor Aartselaar, Niel, Hemiksem, Ruisbroek, Rumst en Schelle kan dit hier. Doe uw aanvraag apart voor elke gemeente waar u opvang zoekt.
- Voor Willebroek: U meldt zich aan via Kobo met het inschrijvingsformulier
- U komt langs op onze dienst of tijdens de avondpermanentie in je gemeente of neemt telefonisch contact op. Het is belangrijk om zo concreet mogelijke informatie te geven, zodat wij zo goed mogelijk op uw vraag kunnen ingaan.
Na deze aanmelding via onze website krijgt u een exemplaar van het huishoudelijk reglement, waarin de werking en het aanbod van de dienst toegelicht wordt, een praatpapier met tips voor praktische afspraken bij de kinderbegeleider en een bevestiging van uw aanvraag.
Bij de effectieve toewijzing van een opvangplaats wordt rekening gehouden met uw specifieke wensen of verwachtingen en het eventuele recht op voorrang. Indien mogelijk worden meerdere kinderbegeleiders aangeboden waartussen u een keuze kan maken.
Na een persoonlijk contactmoment tussen de kinderbegeleider en de ouders wordt, in geval van wederzijds akkoord, de opvang bij de kinderbegeleider vastgelegd met de ondertekening van de `schriftelijke overeenkomst´. Nadien komt u nog langs bij de verantwoordelijke van Kobo om de inschrijving in orde te brengen.
Vooraleer de opvang van start kan gaan, vraagt u een attest inkomenstarief aan via de website van Kind en Gezin en bezorgt u dit aan de verantwoordelijke.
Voor de opvang van een tweede of volgend kind dient eveneens een aanvraag en administratieve inschrijving te gebeuren bij de verantwoordelijke.
-
2. Wat moet ik doen bij wijziging van mijn contactgegevens?
- Geef dit door aan je onthaalouder en Kobo.
- Noteer dit op de inlichtingenfiche en het volgboekje. Kijk meteen na of de andere gegevens nog correct en volledig zijn. Vul eventueel de allergieën of het dieet aan,..
-
3. Wat als mijn kind extra zorg nodig heeft?
Kobo heeft een erkenning van Kind en Gezin voor structurele plaatsen inclusieve opvang.
Dit wil zeggen dat er voor de kinderen met een specifieke zorgbehoefte op een structurele manier intensieve zorgen geboden worden op het vlak van:
- aangepast infrastructuur;
- aangepaste personeelsinzet of expertise;
- aangepast pedagogisch handelen en specifieke pedagogische ondersteuning;
- specifieke jaarlijkse vorming op basis van een analyse van de vormingsbehoeften.
Indien u een aanvraag wil doen, kan u best telefonisch contact opnemen met Kobo zodat wij samen kunnen zoeken naar passende opvang voor uw kind.
-
4. Hoeveel moet ik betalen voor de opvang?
Ouders betalen voor de opvang een tarief afhankelijk van hun inkomen.
De bijdrage wordt berekend per kalenderdag:* dagopvang van minder dan 5 uur 60%
* dagopvang van 5 tot minder dan 11uur 100%
* dagopvang van 11 uur of meer 160%Voor kinderen ouder dan 3,5 jaar en/of die voltijds naar school gaan, kan ‘dagopvang van minder dan 3 uur’ aan 40% van het inkomenstarief aangerekend worden.
Ouders dienen voor elk kind in de opvang een “attest inkomenstarief” aan te vragen via de website van Kind en Gezin. Dat attest kan maximum twee maanden voor de start van de opvang aangevraagd worden en wordt tijdens de inschrijving aan Kobo bezorgd. Zonder dit attest is er geen opvang mogelijk. Kind en Gezin voorziet jaarlijks een vernieuwing van het attest.
Het aanvragen van het ‘attest inkomenstarief’ gaat als volgt:
- Eerst registreren via de webpagina mijn.kindengezin.be. Hiervoor is een persoonlijk emailadres EN ofwel een federaal token, ofwel een eID-kaartlezer (+pincode eID) vereist. U kan ook inloggen via Its me.
- Nadien via dezelfde weg het inkomenstarief berekenen en het bijhorende attest aanvragen. Gezinnen met meerdere kinderen in de opvang, bezorgen voor elk kind een attest. Voor meer informatie kan u contact opnemen met de organisator of met Kind en Gezin.
Het individueel verminderd tarief:
- In bepaalde situaties (o.m. invaliditeit, werkloosheid, faillissement, laag of verminderd inkomen, leefloon, pleegkinderen,…) kan onder voorwaarden een individueel verminderd tarief worden aangevraagd. Concrete informatie hierover is te vinden op de website van Kind en Gezin en is te bevragen bij Kobo.
Ouders bezorgen een nieuw attest inkomenstarief aan Kobo:
- wanneer het bestaande attest vervalt,
- wanneer het kind de leeftijd van 3 en een half, 6, 9 of 12 jaar bereikt
- en bij elke wijziging in de gezinssamenstelling.
Het doorgeven van foute informatie kan tot gevolg hebben dat het maximumtarief verschuldigd is en dit met terugwerkende kracht vanaf de startdatum van de opvang.
Enkel op voorwaarde dat de ouders de procedure correct gevolgd hebben, kunnen teveel betaalde bedragen terugbetaald worden. Te weinig betaalde bedragen zullen in dat geval niet teruggevorderd worden.
Hier kan je de brochure van Kind en Gezin over het inkomenstarief raadplegen.
-
5. Welke extra kosten worden er aangerekend?
- afvalverwerking: € 0,14 bij opvang van meer dan 5 uren; € 0,08 bij opvang van minder dan 5 uren; (enkel bij schoolgaande kinderen: € 0,06 bij opvang van minder dan 3 uren);
- warme maaltijd voor kinderen ouder dan 3,5 jaar en of voltijds schoolgaande kinderen: € 2,5;
- opvang voor of na de uren zoals overeengekomen in het opvangplan, zonder akkoord van de kinderbegeleider: € 3;
- niet of laattijdig verwittigde afwezigheden: € 10. Deze kost kan maximaal 2 dagen na elkaar aangerekend worden;
- administratie- en facturatiekosten: maandelijks € 2,5 per gezin
-
6. Hoe laat ik mijn kind wennen in de opvang?
De start van de kinderopvang is een grote stap in het leven van een kind (en ouder). Daarom willen we deze met zorg voorbereiden. Ouders en kind maken bij voorkeur reeds kennis met de opvangomgeving en de onthaalouder voor de eigenlijke start van de opvang. Zo gebeurt de overgang van thuis naar de opvang geleidelijk aan. Hierdoor wordt de stress bij het kind beperkt. De concrete wenprocedure wordt bepaald in onderling overleg tussen gezinnen en onthaalouder en wordt aangepast naargelang de situatie (vb. beperkter bij dringende opvang, overplaatsing).
Wenmomenten waarbij de ouder de hele tijd aanwezig is, worden niet gefactureerd. Het kind staat onder toezicht van de ouder, de verzekering van de dienst komt in geen geval tussen.
Wanneer de ouders niet in de opvang aanwezig zijn, worden de wenmomenten gefactureerd en is het kind verzekerd. Deze wenmomenten zijn enkel mogelijk indien de administratieve inschrijving van het kind volledig is afgerond.
Een voorbeeld van dit geleidelijk wennen kan zijn:
* Wenmoment 1: kort samen met de ouders; vb. invullen van infofiche, opvangplannen
* Wenmoment 2: kind zonder te slapen
* Wenmoment 3: kind met slapen
* Wenmoment 4: start opvang zoals gepland.Bijkomende info en tips vind je in onze folder over wennen
-
7. Wat als mijn kind ziek is?
De opvang van kinderen die ziek zijn, is in principe niet mogelijk.
Een kind wordt geweigerd in de opvang:- Indien het kind niet kan deelnemen aan de normale activiteiten. De kinderbegeleider beoordeelt de situatie.
- Indien het kind zoveel aandacht en zorg vraagt dat de veiligheid en zorg voor de andere kinderen in het gedrang komt. Het komt de kinderbegeleider toe om hierover te oordelen. De kinderbegeleider beoordeelt de situatie.
- Indien het kind volgende ziektetekens vertoont:
- Diarree: lopende of waterige ontlasting, waarbij ook koorts of bloederige ontlasting aanwezig is. Het kind kan pas weer naar de opvang als het klachtenvrij is.
- Braken in combinatie met algemeen ziek zijn (oppassen voor uitdroging).
- Zeer zware hoest in combinatie met algemeen ziek zijn, koorts of ademhalingsmoeilijkheden.
- Meer dan 38,2°C gepaard met keelpijn, braken, diarree, oorpijn, prikkelbaarheid, verwardheid, huiduitslag, mondzweren of oogontsteking.
- Gele huid of geel oogwit: het kind moet eerst door een arts onderzocht worden voor het kan terugkomen naar de opvang.
- Indien de andere kinderen een risico lopen (vb. bij een besmettelijke ziekte).
De opvang van kinderen die licht ziek zijn gebeurt in overleg en is afhankelijk van de mogelijkheden van de kinderbegeleider.
Indien de kinderbegeleider twijfelt over de ernst en het besmettingsgevaar van de ziekte kan hij/zij een doktersattest vragen dat hierover duidelijkheid geeft.
Wanneer het kind in de loop van de dag ziek wordt, verwittigt de kinderbegeleider de ouders of derden vermeld op de infofiche van het kind. Het kind dient dan zo snel mogelijk opgehaald te worden.
De kinderbegeleider heeft de toelating om, indien nodig, zelf een arts te raadplegen of de hulpdiensten op te roepen. Ouders betalen alle kosten voor medische hulp die de opvang maakt.Hoe zit het met de respijtdagen?
In geval van afwezigheid wegens ziekte van het kind gedurende minimum 3 opeenvolgende kalenderdagen betalen de ouders de gereserveerde dagen niet, op voorwaarde dat zij een doktersattest bezorgen. Dit attest vermeldt de volledige afwezigheidsperiode en wordt ten laatste op de dag dat het kind weer naar de opvang komt aan Kobo bezorgd.
Ziektebriefjes van minder dan 3 opeenvolgende kalenderdagen hoeven niet bezorgd te worden aan de dienst. Voor deze afwezigheden zal een respijtdag aangerekend worden.
-
8. Wat moet ik doen als mijn kinderbegeleider geen opvang (ziekte, verlof,…) kan doen?
Kobo zorgt in de mate van haar mogelijkheden voor de continuïteit van de opvang wanneer de vaste kinderbegeleider tijdelijk of definitief onbeschikbaar is. Als ouder neemt u zelf contact op met Kobo wanneer u beroep wil doen op een ‘vervangkinderbegeleider’. De verantwoordelijke onderzoekt alle mogelijkheden, maar kan geen garanties bieden. Daarom is het aangewezen dat u nadenkt over eigen opvangmogelijkheden bij onvoorziene omstandigheden, tot Kobo een oplossing kan aanbieden.
-
9. Reserveren is betalen. Hoe werkt dit?
- Gereserveerde opvang wordt aangerekend.
- Op basis van het opvangplan worden een aantal respijtdagen bepaald. Dit zijn dagen/dagdelen waarop het kind afwezig kan zijn (ongeacht de reden) waarvoor geen bijdrage wordt aangerekend.
- Regeling respijtdagen: een voltijds opvangplan geeft recht op 35 respijtdagen per kalenderjaar. Bij deeltijdse opvang en bij start of stop van de opvang in de loop van het jaar, wordt het aantal respijtdagen verhoudingsgewijs verminderd. Een halve dag afwezigheid wordt verrekend als een halve respijtdag. Resterende respijtdagen kunnen niet worden overgedragen naar een volgend kalenderjaar.
- Afwezigheid omwille van een sluitingsdag van de kinderopvanglocatie wordt niet gefactureerd en wordt evenmin als respijtdag beschouwd.
-
10. Op hoeveel respijtdagen heb ik recht?
Een voltijds opvangplan geeft recht op 35 respijtdagen per kalenderjaar. Bij deeltijdse opvang en bij start of stop van de opvang in de loop van het jaar, wordt het aantal respijtdagen verhoudingsgewijs verminderd. Een halve dag afwezigheid wordt verrekend als een halve respijtdag. Resterende respijtdagen kunnen niet worden overgedragen naar een volgend kalenderjaar.
Afwezigheid omwille van een sluitingsdag van de kinderopvanglocatie wordt niet gefactureerd en wordt evenmin als respijtdag beschouwd.
Het saldo respijtdagen wordt maandelijks vermeld op de factuur.
-
11. Wat als mijn respijtdagen op zijn?
Als uw respijtdagen op zijn dan worden de afwezigheidsdagen volgens het opvangplan gefactureerd. U betaalt voor deze afwezigheidsdagen uw inkomenstarief.