VRAAG EN ANTWOORD
-
1. Keuzestress... Welke opvang kies ik?
..
-
2. Wie is Kobo? Welke opvang biedt Kobo aan?
Voor je opvang aanvraagt bij onze dienst is het belangrijk dat je weet waarvoor je kiest. Jij als ouder hebt wellicht verwachtingen voor je (toekomstig) kindje. Welke opvang organiseert onze dienst...?
Gezinsopvang
Gezinsopvang: een kleinschalige, huislijke opvang thuis. De tegenhanger van de grotere groepsopvang.
Geen grootse toeters en bellen, of misschien soms wel, maar vooral eerlijke opvang waarbij elk individueel kind kan ontwikkelen in de setting van een (t)huis. Één kinderbegeleider -een onthaalouder- zorgt voor maximum 7 kinderen (verlaagde ratio vanaf 1/01/2027) tussen 3 maanden en 2,5 jaar. Eigenheid en ritme van elk kind staat centraal, waarbij een één-op-één communicatie tussen kinderbegeleider en jou als ouder van essentieel belang is. Een goede band tussen alle partijen is een voorwaarde van een succesvolle opvang.
Elke gezinsopvang van Kobo heeft een specifieke eigenheid in aanpak, werking en (t)huis. Jij bent als ouder expert van jouw kind; de kinderbegeleider is expert van haar opvang. Een mooie match tussen beiden in verwachtingen en visie is de kers op de taart. Dit wordt tijdens een eerste telefoon met de verantwoordelijke afgetoetst, alsook tijdens het eerste kennismakinggesprek tussen jou als ouder en de kinderbegeleider.
Ben je op zoek naar deze vorm van opvang? Dan is een gezinsopvang iets voor jou!
Samenwerkende onthaalouders
Onze dienst heeft in de gemeenten Niel, Boom en Breendonk, naast gezinsopvang, ook samenwerkende onthaalouders. Dit zijn kinderbegeleiders (twee of meer) die samen, op een andere locatie, opvang organiseren voor maximum 18 kinderen.
Je kan het vergelijken met de grotere kinderdagverblijven, maar het huislijke en de één-op-één communicatie blijven een kernwaarde in de werkingen.
Elke kinderbegeleider engageert zich om elk kind een warme, veilige en kwalitatieve opvang te bieden, rekening houdend met de vergunningsvoorwaarden die Opgroeien stelt.
-
3. Zorginspectie: toezicht op kwaliteit in onze opvang
Zorginspectie is een onafhankelijke dienst van het Departement Zorg die mee toezicht houdt op de kwaliteit van de kinderopvang in Vlaanderen. Wie bepaalt die kwaliteitsnorm en regelgeving? Dat is Opgroeien, een agentschap van de Vlaamse overheid.
Onze kinderbegeleiders en verantwoordelijken zijn goed op de hoogte van deze regelgeving en doen er alles aan om deze correct op te volgen. De opvolging en ondersteuning van onze dienst gebeurt door ons team van verantwoordelijken, aan de hand van huisbezoeken, contactmomenten, vorming,…
Het kan gebeuren dat er controle is van een zorginspecteur in je opvang, om na te gaan dat onze kinderen de kwaliteitsvolle opvang krijgen die ze verdienen. De inspecteur zal een observatie doen, alsook verschillende vragen stellen aan de kinderbegeleider.
Kreeg jouw opvang/kinderbegeleider inspectie? Dan krijg je hiervan een communicatie (van zowel je kinderbegeleider(s) als de verantwoordelijke), kort na het bezoek, op basis van wat de inspecteur heeft toegelicht.
Na het bezoek volgt een verslag. Wanneer Zorginspectie hun bevindingen in het verslag aan onze dienst bezorgen, maken wij een plan van aanpak met de eventuele aandachtspunten en inbreuken. Dit plan bevat een duidelijk perspectief en timing om aan de slag te gaan. Het plan van aanpak en de intenties om hiermee aan de slag te gaan, wordt bezorgd aan Opgroeien.
In de verdere aanpak en begeleiding bouwen wij op de talenten, successen en eigenheid van de kinderbegeleider om zo de kwaliteitsvolle opvang blijvend te garanderen. Naast de verantwoordelijken, kan er ook ondersteuning worden ingeschakeld van onze interne pedagogisch medewerker, logistiek medewerker of de pedagogisch coach.
We stellen jou op de hoogte van de bevindingen uit het verslag, zowel positieve bevindingen als eventuele werkpunten, en hoe we hiermee aan de slag gaan.
Een verkorte versie van het inspectieverslag, het zogenaamde inspectierapport, kan je terugvinden via de kinderopvangzoeker. Ook hiervan brengen we je op de hoogte.
Gaandeweg de opvolging van het plan van aanpak, zijn wij ten alle tijden bereikbaar voor eventuele bezorgdheden, vragen, opmerkingen,... Je kan hiervoor je verantwoordelijke contacteren op haar vaste permanentiemomenten of met haar een afspraak maken.