VRAAG EN ANTWOORD
-
1. Wie is Kobo? Welke opvang biedt Kobo aan?
Voor je opvang aanvraagt bij onze dienst is het belangrijk dat je weet waarvoor je kiest. Jij als ouder hebt wellicht verwachtingen voor je (toekomstig) kindje. Welke opvang organiseert onze dienst...?
Gezinsopvang
Gezinsopvang: een kleinschalige, huislijke opvang thuis. De tegenhanger van de grotere groepsopvang.Geen grootse toeters en bellen, of misschien soms wel, maar vooral eerlijke opvang waarbij elk individueel kind kan ontwikkelen in de setting van een (t)huis. Één kinderbegeleider -een onthaalouder- zorgt voor maximum 7 kinderen (verlaagde ratio vanaf 1/01/2027) tussen 3 maanden en 2,5 jaar. Eigenheid en ritme van elk kind staat centraal, waarbij een één-op-één communicatie tussen kinderbegeleider en jou als ouder van essentieel belang is. Een goede band tussen alle partijen is een voorwaarde van een succesvolle opvang.
Elke gezinsopvang van Kobo heeft een specifieke eigenheid in aanpak, werking en (t)huis. Jij bent als ouder expert van jouw kind; de kinderbegeleider is expert van haar opvang. Een mooie match tussen beiden in verwachtingen en visie is de kers op de taart. Dit wordt tijdens een eerste telefoongesprek met de verantwoordelijke afgetoetst, alsook tijdens het eerste kennismakinggesprek tussen jou als ouder en de kinderbegeleider.
Ben je op zoek naar deze vorm van opvang? Dan is een gezinsopvang iets voor jou!
Samenwerkende onthaalouders
Onze dienst heeft in de gemeenten Niel, Boom en Breendonk naast gezinsopvang, ook samenwerkende onthaalouders. Dit zijn kinderbegeleiders (twee of meer) die samen, op een andere locatie, opvang organiseren voor maximum 18 kinderen.Je kan het vergelijken met de grotere kinderdagverblijven, maar het huislijke en de één-op-één communicatie blijven een kernwaarde in de werkingen.
Elke kinderbegeleider engageert zich om elk kind een warme, veilige en kwalitatieve opvang te bieden, rekening houdend met de vergunningsvoorwaarden die Opgroeien stelt. Om voldoende band met een kind (en jou als ouder) op te bouwen, vragen wij een minimum aanwezigheid van twee dagen per week.
Bij wie en welke opvang je kindje terecht komt: overal geldt eenzelfde huishoudelijk reglement.
-
2. Keuzestress... Welke opvang kies ik?
Als je voor Kobo kiest, weet je dat je kleinschaligheid, huislijkheid en één-op-één contact mag verwachten.
Daarnaast is het belangrijk dat je aan de praktische kant denkt: welke dagen heb je nodig? Welke uren? Is de ligging praktisch geleden…? Allemaal aspecten die ervoor zorgen dat de combinatie met je werk, gezin en opvang haalbaar/mogelijk is en blijft.
Anderzijds is het ook belangrijk om op voorhand na te denken wat jij verwacht van de opvang. Jij als ouder hebt een bepaalde visie over opvoeding; je hebt misschien ook een duidelijke voorkeur voor gezins- of groepsopvang, of één bepaalde kinderbegeleider. Ook heeft elke kinderbegeleider een eigen visie en accent, en dat moet wederzijds klikken.
Je kan, als je online een aanvraag voor opvang doet, je voorkeur(en) opgeven. Deze zijn zeker niet bindend, en je staat sowieso voor de hele gemeente op de wachtlijst.
Tijdens de allereerste contactmomenten met de dienstverantwoordelijke toetsen we samen af welke opvang(locatie) best bij jouw concrete vraag zou passen.
Verder is het helaas wel de realiteit dat opvangplaatsen schaars zijn. Vanuit een geloof in elke kinderbegeleider aangesloten bij onze dienst, hopen wij -als er al plaats is- onmiddellijk een goede match te vinden.
-
3. Hoe doe ik een aanvraag voor opvang?... en wat dan...?
Je meldt je aan via het online platform van het lokaal loket kinderopvang van je gemeente:
Voor Boom kan dit hier.
Voor Aartselaar, Niel, Hemiksem, Ruisbroek, Rumst, Schelle en Willebroek kan dit via Opvang.Vlaanderen. Wil je je inschrijven voor meerdere gemeenten? Doe dan elk apart een aanvraag.Hierna volgt binnen aanzienlijke tijd een reactie dat we je aanvraag goed hebben ontvangen en de volgende stappen. In volgende contacten wordt jullie aanvraag overlopen en alvast gekeken naar de mogelijkheden. We proberen uiterlijk 7 maanden voor de startdatum een concreet antwoord te geven op je vraag. Weet dus wel dat je even geduld zal moeten hebben voor er iets heel concreet uit de bus komt.
Eens we zicht hebben waar je kindje zou kunnen worden opgevangen, organiseren we een persoonlijk contactmoment tussen jou en de kinderbegeleider. Het praatpapier kan helpen om een gesprek te voeren, zodat de wederzijdse verwachtingen goed worden besproken. Na de kennismaking - en beide partijen voelen zich goed bij de toekomstige opvang- kunnen we de plaats vastleggen voor je kindje.
De effectieve inschrijving gebeurt kort voor de start van de opvang zelf. Hier zal de verantwoordelijke je tijdig over aanspreken en verder wegwijs maken.
Voor de opvang van een tweede of volgend kind dient eveneens een aanvraag en administratieve inschrijving te gebeuren bij de verantwoordelijke.
-
4. Hoeveel moet ik betalen voor de opvang?
Al onze opvang is ‘inkomensgerelateerd’, dat wil zeggen dat de prijs die je zal moeten betalen voor de opvang afhankelijk is van je inkomen en gezinssituatie. Je maakt een ‘attest inkomenstarief’ via 'Mijn Opgroeien'. Dat attest kan maximum twee maanden voor de start van de opvang worden aangevraagd. Sneller benieuwd wat de prijs zal zijn? Dit kan door een simulatie te maken via de knop ‘attest berekenen’. Tijdens de inschrijvingsperiode zal de dienst dit attest bij jou opvragen of je hierin nog verder helpen.
Wat als de dagprijs te hoog is? In bepaalde situaties (invaliditeit, werkloosheid, faillissement, laag of verminderd inkomen, leefloon, pleegkinderen,…) kan onder voorwaarden een individueel verminderd tarief worden aangevraagd. Concrete informatie hierover is te vinden op de website van Kind en Gezin en is te bevragen bij Kobo.
Meer info vind je hier.
Naast de dagprijs, vragen wij per factuur (die maandelijks wordt opgemaakt en bezorgd in je mailbox) 2,50 euro administratieve kost en een afvalverwerking in verhouding tot de aanwezigheidsdagen van je kind.
Voorts zijn er boetes die kunnen worden aangerekend voor het niet-naleven van de opvanguren of niet-verwittigen bij afwezigheid. Wij gaan er echter van uit dat deze communicatie wel steeds gebeurt en deze boetes dus zo weinig mogelijk moeten worden aangerekend.
Je kan je factuur maandelijks per overschrijving betalen of via domiciliëring.
-
5. Een samenwerking tussen ouder en kinderbegeleider in de gezinsopvang. Wat houdt dat in?
Een goede samenwerking tussen ouders en kinderbegeleider is van essentieel belang voor een geslaagde opvang. Jij als ouder bent expert van je kind; aanvullend met de ervaring van je kinderbegeleider is dat een gigantische bron aan informatie om je kind de eerste levensjaren goed te ondersteunen. Communicatie, wederzijds respect en erkenning voor elkaar zorgen voor het fundament.
In ’deel 2’ worden er wederzijdse afspraken gemaakt voor een goede samenwerkingsrelatie. Denk maar aan: welke dagen/uren zal je kindje naar de opvang gaan? Wat breng je mee naar de opvang? Wat doe ik als mijn kindje niet naar de opvang kan komen omwille van ziekte of vakantie?...
Dit 'deel 2' blijft tijdens de opvangperiode actueel. Dit wil zeggen dat alle wijzigingen (bv. wijziging in telefoonnnummer, woonplaats, gezinssituatie, allergieën van het kind,...) steeds moeten worden genoteerd in het document. Maak hier, samen met je kinderbegeleider, steeds de tijd voor.
De verantwoordelijken van de dienst ondersteunen deze samenwerkingsrelatie tussen ouders en opvang. Je kinderbegeleider zal in vele situaties je eerste aanspreekpunt zijn. Eerder praktische, administratieve vragen kunnen worden gesteld aan de dienst. Twijfel je? Toch nood aan een gesprek met een verantwoordelijke? Hiervoor wordt met plezier tijd gemaakt.
De verantwoordelijken gaan om de 6 weken op huisbezoek en staan tussendoor ook in contact met de opvanglocaties. Ook in deze samenwerking streven we naar een transparante en open communicatie om samen op één lijn te staan. Ouders, kinderbegeleider én verantwoordelijken… hand in hand met als gemeenschappelijk doel: jouw kind.
-
6. Reserveren is betalen: wat? En wat zijn respijtdagen?
Je hebt al wel eens gehoord over het principe 'reserveren is betalen' en ‘respijtdagen’. Wat is dat nu concreet?
Op basis van jouw opvangplan (dat je hebt afgesproken in 'deel 2') krijg je een pakket respijtdagen; dit zijn dagen waarop je kindje gratis afwezig kan zijn in de opvang. Eens dit pakket op is, wordt de dagprijs aangerekend voor een afwezigheidsdag.
Een voltijds opvangplan geeft recht op 35 respijtdagen per kalenderjaar. Bij deeltijdse opvang en bij start of stop van de opvang in de loop van het jaar, wordt het aantal respijtdagen verhoudingsgewijs berekend. Een halve dag afwezigheid wordt verrekend als een halve respijtdag.
Indien je kindje afwezig is wegens ziekte, en je dit staaft met een doktersattest van minstens 3 dagen, wordt er een uitzondering toegekend en verlies je geen respijtdagen. Het is uiteraard altijd belangrijk om je opvang goed te verwittigen als je kindje niet aanwezig zal zijn.
Eventuele overgebleven respijtdagen kunnen niet worden overgedragen naar een volgend kalenderjaar.
-
7. Het is zo ver… Mijn kind start binnenkort in de opvang. Wat kan ik als ouder doen om mijn kind voor te bereiden?
De eerste keer naar de opvang: een spannende mijlpaal voor zowel kind als ouders. Belangrijk om vooraf te weten is dat er in kinderopvang regels/wetgeving zijn waarmee elke kinderbegeleider rekening houdt. Het aanleren van goede gewoonten vanaf de geboorte zal de overgang van je kindje naar de opvang vergemakkelijken. De herkenbaarheid in deze gewoonten zal stressreducerend zijn voor je kind, dus biedt zekerheid en geborgenheid.
Slapen
Slapen: een belangrijk onderdeel in de dag van jouw kleintje. Dit doen we op het ritme en slaapbehoeften van jouw kindje én op een veilige manier.Ondanks we begrijpen dat samen slapen verbindend kan zijn, zal het jouw kindje helpen dat het gewoon wordt gemaakt aan een bed: op de rug, zonder knuffeltje. Want op deze manier zal dit ook in de opvang (moeten) gebeuren. Elk kind tot 6 maanden slaapt in de leefgroep onder toezicht van de kinderbegeleider. Het spreekt voor zich dat er omgevingsgeluid is, dus het is wel goed als je baby hieraan gewoon is. Dit omgevingsgeluid is trouwens ook goed om de (slapende) hersentjes van baby’s te blijven prikkelen, als preventiemaatregel tegen wiegendood. Dus: je hoeft zeker niet te wachten met te stofzuigen tot je baby wakker is.
Eten
Als supporter van borstvoeding zien we ook graag moedermelk in de opvang. Weet wel dat zuigen aan de borst een andere techniek vraagt dan zuigen aan een speen van een flesje. Je baby zal dus moeten leren om ook van een flesje te drinken. Dit kan direct goed verlopen, maar het kan ook zijn dat je kindje in de eerste plaats een flesje weigert. Probeer dit alvast een tijdje voor dat je kindje effectief naar de opvang zal moeten gaan, zo ben je als ouder ook zekerder dat je baby een flesje zal nemen bij je kinderbegeleider. Tips nodig bij een flesweigeraar? Laat het ons gerust weten en wij denken graag mee na.Start opvang
Zoals gezegd: de start in de opvang is een mijlpaal voor zowel ouders als kind. Vaak gaat de start van de opvang ook gepaard met een herstart naar het werk. Dat zorgt mogelijks ook voor wat spanning bij jou als ouder want je moet immers je baby toevertrouwen aan de opvang én terug naar het werk. Waarom die twee veranderingen samen laten vallen, als je baby ook al iets sneller kan gaan om gewoon worden aan de opvang? Zo heb ook jij als ouder de tijd om gewoon te worden dat je kindje naar de opvang zal gaan, en kan je nadien -als volgende stap- vol vertrouwen in de opvang opnieuw aan het werk.Een goede wenperiode en informatie uitwisseling zal ook zeker helpen om de opstart van je kind zo goed mogelijk te laten verlopen.
-
8. We starten met een wenperiode. Wat houdt dit in?
De start van de kinderopvang is een grote stap in het leven van een kind (en ouder). Daarom willen we deze met zorg voorbereiden. Ouders en kind maken bij voorkeur reeds kennis met de opvangomgeving en de kinderbegeleider voor de eigenlijke start van de opvang. Zo gebeurt de overgang van thuis naar de opvang geleidelijk aan. Hierdoor wordt de stress bij het kind beperkt. De concrete wenprocedure wordt bepaald in onderling overleg tussen gezinnen en kinderbegeleider en wordt aangepast naargelang de situatie (vb. beperkter bij dringende opvang, overplaatsing). De wenperiode kan starten vanaf de inschrijving helemaal in orde is.
Een eerste en belangrijke stap is een moment waarbij jij, samen met je kind, mee aanwezig in de opvang. Je baby kan, op jouw veilige arm, de nieuwe omgeving en prikkels opnemen. Op deze moment kan er veel informatie worden uitgewisseld door gesprek en/of onderlinge observatie. Een wenmoment met ouder is gratis.
Dan bouwen we de opvangdagen in uren stelselmatig op. Enkele uurtjes, een half dagje,… waarbij je baby stapsgewijs nieuwe dingen in de opvang ontdekt (slapen, eten,…). Dit wordt opgebouwd in samenspraak. De wenmomenten waarbij jij als ouder niet aanwezig bent, worden gefactureerd.
Een voorbeeld van dit geleidelijk wennen kan zijn:
* Wenmoment 1: kort samen met de ouders; vb. invullen van infofiche, opvangplannen
* Wenmoment 2: kind zonder te slapen
* Wenmoment 3: kind met slapen
* Wenmoment 4: start opvang zoals gepland.Bijkomende info en tips vind je in onze folder over wennen.
-
9. Wat als mijn kind extra zorg nodig heeft?
Elk kind is welkom, ook kinderen die -op welk vlak dan ook- net dat tikkeltje extra zorg nodig hebben. Samen kijken we welke individuele zorgen er nodig zijn en hoe dit realiseerbaar is in de opvang.
Dankzij structurele, erkende (door Opgroeien), plaatsen inclusieve opvang kan er ondermeer zorg worden geboden op vlak van:
- aangepast infrastructuur;
- aangepaste personeelsinzet of expertise;
- aangepast pedagogisch handelen en specifieke pedagogische ondersteuning;
- specifieke jaarlijkse vorming op basis van een analyse van de vormingsbehoeften.
-
10. Zorginspectie: toezicht op kwaliteit in onze opvang
.